Gemoederen om Lelystad Airport blijven de politiek bezig houden

Impressie Lelystad Airport
Impressie Lelystad Airport
Foto: Gemeente Lelystad

Donderdag werd al gemeld dat de mogelijkheid groot is geworden dat Lelystad Airport niet open zal gaan voor vakantievluchten naar de regio van het Middellandse Zee. Overigens waren er nogal wat mensen die zaten te wachten op de opening, daar een petitie om open te gaan al zo’n 6.000 maal was ondertekend. Maar een trucje in de politiek heeft ondertussen daar een stokje voor gestoken.

ChristenUnie Lelystad
Ondertussen bleek in de sociale media dat de fractie van de ChristenUnie in Lelystad in principe voorstander was dat Lelystad Airport open zou gaan. Volgens de fractie werden deze week de gemoederen beziggehouden door de vlieghaven in Lelystad.

De fractie liet weten dat ondanks het feit dat het demissionaire kabinet geen beslissingen mag nemen over de opening van Lelystad, de Tweede Kamer toch een motie heeft aangenomen waarin wordt opgeroepen om geen commerciële vluchten toe te staan.

Nu de opening waarschijnlijk niet zal doorgaan, wil de fractie een ruimhartige compensatie voor dit punt. Hierbij mogen Lelystad en de regio niet worden afgescheept met ‘een beetje geld’. Er moet wel degelijk iets tegenover staan, waarbij Lelystad en Flevoland economisch blijvend worden versterkt. De fractie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer ondersteunt deze oproep.

Verkeersleiding wil blijven
De Landelijke Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zit sinds 2019 op Lelystad Airport. Dit was zo geregeld om er voor te zorgen dat de vlieghaven open zou kunnen. Door de eerder genoemde motie is opgeroepen om het vliegveld niet open te laten gaan.

Maar LVNL heeft het nieuwe kabinet opgeroepen om de luchtverkeersleiders te behouden op Lelystad Airport. Dit zou ook gelden als de vlieghaven niet open zou gaan voor commerciële vluchten.

Dit komt doordat LVNL aangeeft dat ze een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de verbetering van de veiligheid op Lelystad Airport en die de luchtverkeersleiders in de toekomst willen blijven bieden.

De luchtverkeersleiders willen blijven vanwege de veiligheid, ook voor de vertrek- en naderingsroute voor het vliegverkeer van Schiphol. Momenteel zijn er zo’n 24 luchtverkeersleiders en assistenten op Lelystad Airport aan het werk.

Aan de andere kant heeft Defensie meer ruimte nodig voor activiteiten en oefeningen. De Apaches en andere toestellen van vliegbasis Gilze-Rijen zijn op zoek naar ruimte, waarbij de samenwerkende gemeenten in de regio tegen deze uitbreiding zijn.

(Bronnen: ChristenUnie (Instagram), Omroep Flevoland, lelystad.nieuws.nl, Khamakar News Agency)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen