Mogelijk gaat Lelystad Airport niet open

Cessna PH-EdK
Cessna PH-EdK
Foto: Lelystad Airport

Met een demissionair kabinet en een mogelijk nieuw kabinet, dat nog steeds in de eerste rondes van de besprekingen zit, heeft de Partij voor de Dieren een motie ingediend. Hierin wordt door de voorstemmers – naast de PvdD, linkse partijen, NSC, BBB en CDA – aangegeven dat de luchtvaart schade toebrengt aan het klimaat, de volksgezondheid en de natuur. Door de aangenomen motie wordt het demissionaire kabinet verzocht om met alternatieve plannen te komen voor investeringen in de regio. 

Minder draagvlak
Het was de bedoeling dat Lelystad Airport Schiphol zou ontlasten en vakantievluchten naar de regio van de Middellandse Zee zou overnemen. Maar steeds meer mensen hebben aangegeven tegen de groei van de luchtvaart te zijn.

Met de val van het kabinet wilde de Tweede Kamer het dossier over de luchtvaart – en dus ook Lelystad Airport – vooruit schuiven tot er een nieuw kabinet zou zijn (‘parkeren’). Echter dinsdag werd het onderwerp van de lijst gehaald, waardoor de motie meteen in stemming werd gebracht.

Investering van zo’n 215 miljoen euro
Volgens verschillende media zou er in de afgelopen 3 jaar extra 43 miljoen zijn besteed aan Lelystad Airport, waardoor men berekend heeft dat sinds 2008 reeds ruim 243 miljoen euro besteed is aan Lelystad Airport zodat vakantievluchten hier afgehandeld zouden kunnen worden.

In september 2020 was het bedrag ruim 214 miljoen euro dat geïnvesteerd was. De bedragen van 2023 zijn nog niet bekend. Onder het bedrag van 2020 vallen de kosten van uitbreiding op de Airport – bijvoorbeeld een nieuwe terminal en een verlengde startbaan – naast de aanleg van nieuwe wegen in het gebied rond Lelystad Airport.

Motie was er al in december
Misschien is het wat vreemd dat er afgelopen dinsdag een motie in stemming werd gebracht over de commerciële vluchten vanaf Lelystad Airport, echter de motie lag al klaar vanaf december vorig jaar.

De Tweede Kamer heeft het dossier Lelystad Airport in september controversieel verklaard, wat inhoudt dat het kabinet, dat demissionair is, niet over de vlieghaven mag beslissen. Maar voor de PvdD is de Tweede Kamer niet demissionair en mag dus wel besluiten nemen.

Over de motie zijn ook nogal wat gesprekken gevoerd op de achtergrond. Belangrijk onderdeel waar over gesproken werd in de Tweede Kamer, was het gedeelte over de ‘maatschappelijke investering’.

Maatschappelijke investering wil zeggen dat de regio gecompenseerd moet worden als de vlieghaven niet open zou gaan. Dit zou moeten gebeuren met een maatschappelijke investering. Ondertussen heeft de gemeenteraad Lelystad laten weten dat er dan inderdaad een ruime maatschappelijke compensatie moet komen.

(Bronnen: De Stentor, Omroep Flevoland, Flevopost)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen