Nieuwe aanbesteding busvervoer, ook in Flevoland

07 sep 2021, 20:41 Provincie
ondermijning 1
Flevoland

Eerder deze week liet de provincie Noord-Holland weten dat er een nieuw onderzoek moet komen naar een betere busverbinding tussen Lelystad en Enkhuizen. Eerder had een groep studenten op verzoek van de provincie Flevoland een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar een ‘hoogwaardige’ busverbinding tussen de twee provincies.

Lelystad
Eind juli heeft de provincie Flevoland laten weten dat het contract met busvervoerder Arriva met iets meer dan twee jaar verlengd wordt. En dat is tot december 2023. Dit is dan voor het busvervoer in Lelystad.

Ondertussen is de nieuwe inschrijving voor de nieuwe concessie voor IJssel-Vecht gestart. In deze concessie valt het busvervoer in grote delen van Gelderland, Overijssel en Flevoland. De inschrijving loopt tot 14 december. De vervoerder die de aanbesteding binnen kan hengelen, zal dan voor dertien jaar het vervoer in de drie provincies uitvoeren.

Aanbesteding
Eén miljard euro of misschien nog iets meer is gemoeid met deze aanbesteding. Bij een eerdere procedure was Keolis die de aanbesteding had gewonnen. Echter door ‘gesjoemel’ moest het bedrijf de aanbesteding inleveren. Keolis zal bij de nieuwe aanbesteding weer mee doen.

De winnaar van de aanbesteding zal vanaf december 2022 gaan rijden in de drie provincies. Dit houdt in delen van Overijssel en Gelderland, het streekvervoer voor een groot gedeelte van Flevoland. Echter ook het stadsvervoer in Lelystad valt hier onder. Nu is de vraag wat het bestaande contract tot december 2023 inhoudt.

Vergoeding
In de nieuwe aanbesteding zal rekening worden gehouden met de gevolgen van de Coronacrisis. Volgens de drie provincies moet de inzet zijn dat de ov-sector na deze crisis weer vitaal zal worden. En dit zal volgens deze provincies zonder overheidssteun niet lukken.

De vervoerders die zich inschrijven voor de concessie krijgen een tegemoetkoming van 200.000 euro. Dit is alleen nog maar bij het inschrijven. Men zegt dat het uitbrengen van een offerte complex zou zijn. Maar dat is bij elke aanbesteding hetzelfde. De provincies willen voor de vervoersbedrijven de financiële drempels voor een deel wegnemen. Het schijnt daarbij wel zo te zijn, dat de tegemoetkoming bij de vervoerders mag blijven, die de concessie niet hebben gehaald.

(Bronnen: De Stentor, Omroep Flevoland, lelystad.nieuws.nl)