Belangrijke inzichten door resultaten enquête

29 sep , 19:24 Provincie
fietspad claudia via pixabay
Diverse knelpunten zijn aangedragen door gebruikers van provinciale wegen middels het invullen van de enquête in mei naar de beleving van de verkeersveiligheid in de provincie. De provincie geeft aan dat ze belangrijke inzichten over de veiligheid van deze wegen heeft opgehaald met de ervaringen van ruim 1.200 deelnemers.
Nu gaat Flevoland de opgehaalde informatie afwegen en gebruiken om de veiligheid en leefbaarheid op de provinciale wegen in Flevoland te verbeteren. Hierbij wil men de bereikbaarheid niet verliezen of vergeten.
Belangrijke inzichten
Volgens gedeputeerde Jan de Reus geven de resultaten belangrijke inzichten om ermee aan de slag te gaan. De deelnemers worden daarom ook door de provincie bedankt. Er zal geïnvesteerd worden in het verbeteren van fietspaden, kruispunten en wegen. 
Daarnaast is een verkeersongeval niet altijd te voorkomen en de verantwoordelijkheid om veilig deel te nemen aan het verkeer ligt bij de weggebruiker. Daarentegen kan de provincie wel werken aan het zoveel veilig mogelijk maken van de wegen voor alle weggebruikers.  
Onveilige verkeerssituaties
Heel vaak werd genoemd dat de onveilige verkeerssituaties voort komen uit inhalende tegenliggers en grote snelheidsverschillen. Vaak is het verkeersgedrag oorzaak voor verkeersonveiligheid. Hierbij valt te denken aan te hard rijden, de mobiele telefoon en door rood rijden. 
De respondenten hebben naast de vragenlijst ingevuld ook de verkeersonveilige situatie in Flevoland op een kaart aangegeven. Hieruit zijn zo’n 1.100 locaties aangegeven, waarbij de meest genoemde wegen de Biddingringweg, Markerwaarddijk, Espelerweg, Hanzeweg en Oostvaardersdijk zijn.  
De voorkeur van de meeste invullers van de enquête was dat in de meeste verkeerssituaties de maximumsnelheid gaat naar 80 km/uur. Voor kruispunten, eventueel met fietsoversteekplaatsen en bij bebouwing dicht bij de weg, zou het zelfs 60 km/uur moeten zijn.  
Onveilig gevoel
De hoge snelheden en de kruispunten worden door (brom)fietsers als extra risicovol aangedragen. De ervaring is anders dan bij automobilisten, wat komt door de grotere kwetsbaarheid.
Meer dan 20 procent van de respondenten geven tevens meer onveilige situaties aan, zoals onverlichte fietspaden, oversteken op provinciale wegen, rijden langs in- en uitritten en fietspaden naast de weg. Daarnaast geven fietsers ook aan de combinatie van landbouwvoertuigen en te hard rijdende auto’s op parallelwegen onveilig te vinden. Dit wordt ook aangegeven door bestuurders van landbouwvoertuigen. Meer informatie is te vinden op de site van de provincie.
(Bron: Provincie Flevoland)