De colleges van de steden Lelystad en Almere hebben het besluit genomen om een trein te laten rijden van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. De dienst is een nachttrein en wordt door Arriva uitgevoerd voor (voorlopig) 2 jaar. De start van de nachttrein van Arriva zal zijn in de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 maart.
Betere bereikbaarheid
Wethouder Piet van Dijk heeft laten weten dat de gemeente samen met Arriva een belangrijke stap zet richting een betere bereikbaarheid van Lelystad. Met de lijn wordt een prettige en comfortabele manier geboden aan inwoners van de stad om te reizen.
Dit gaat dan met name om die inwoners die willen uitgaan, werken of reizen die meer mogelijkheden krijgen om gebruik te maken van voorzieningen van de grote steden, die ook in de regio aanwezig zijn, ook ‘s nachts.
Twee jaar voor de proef
De proef van twee jaar geldt voor een trein in de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag op het traject Zwolle – Lelystad Centrum (1:45) – Almere Centrum (1.59) – Amsterdam Centraal (2.20) – Schiphol (2.36) en terug: Schiphol (2.42) – Amsterdam Centraal (2.54) – Almere Centrum (3.17) – Lelystad Centrum (3:35) - Zwolle. Op Amsterdam Centraal en Schiphol kan overgestapt worden op andere nachttreinen.
Garantstelling
Het spoor is in Europa toegankelijk voor alle treinbedrijven, wat er voor zorgt dat het spoor zo goed mogelijk wordt gebruikt. Hierdoor wordt treinreizen goedkoper, toegankelijker en soms zelfs sneller.
Sinds 1 januari 2019 bestaat in Nederland het recht voor treinvervoerders het recht op ‘open toegang’. Arriva is door Almere gevraagd een voorstel te doen voor de nachttrein op basis van het open toegang-principe.
De gemeente Almere en de gemeente Lelystad staan ieder voor 100.000 euro per jaar garant voor de nachttrein, wat gebeurt in de vorm van een subsidie. Verkochte treinkaartjes worden hierop in mindering gebracht.
Hoe succesvoller de proef is, hoe lager de bijdrage van de gemeenten is (maximaal zelfs geen bijdrage). Na twee jaar wordt de proef geëvalueerd en wordt gekeken naar een mogelijk vervolg.
Tarieven
Een ticket zal 5, 10 of 15 euro kosten - afhankelijk van de reisafstand - wat goedkoper is dan de reguliere OV-chipkaarttartieven. De tickets zijn te koop via de reisapp van Arriva - glimble - en via de 9292-app.
Daarnaast is het mogelijk om in de trein een ticket te kopen. Voor deze extra PIN-service geldt een toeslag van 2,50 euro per kaartje. Dit bedrag krijgt de reiziger vervolgens terug als reistegoed in reisapp glimble.
Prijsvraag
In de week voor de eerste rit organiseren de gemeente Almere, de gemeente Lelystad en Arriva een prijsvraag om 5 inwoners van Almere en 5 van Lelystad gratis mee te laten reizen op de eerste nachttreinrit. Hierover volgt meer informatie via de gemeenten en Arriva.
Informatie over de start
NS heeft op 20 juni 2024 het aanbod om een nachttrein per 2025 te rijden op basis van de hoofdrailconcessie teruggetrokken. De gemeente ging er op dat moment vanuit dat op basis van het open toegangsrecht een gemeentelijke bijdrage niet was toegestaan.
Aan Arriva is gevraagd of zij voor eigen rekening en risico wilde rijden. Dit bleek niet mogelijk, omdat de dienst niet op voorhand kostendekkend was. Omdat het hier om nieuwe wetgeving gaat, is door Arriva en beide gemeenten juridisch advies ingewonnen over de mogelijkheid van een bijdrage. Dit resulteerde in de oplossing in de vorm van een garantiestelling.
De gemeente Almere publiceert het voornemen tot subsidie op Tenderned. Als er binnen de reactietermijn van 20 kalenderdagen geen bezwaren worden ingediend, kan de nachttrein gaan rijden volgens planning.
(Bron: Gemeente Lelystad)