Velen hadden gehoopt dat Lelystad Airport vakantievluchten zou gaan verwerken richting het Middellandse Zeegebied. Dit natuurlijk om Schiphol te ontlasten, maar ook omdat het wat eenvoudiger zou zijn om ‘dichtbij’ te kunnen vertrekken, los van al die ellende van wachtrijen op Schiphol. Echter, door de aanvliegroutes en de vertrekroutes die verkeerd ’lagen’ is het 'tegen zijn' gegroeid. Controversieel
Steeds meer mensen hebben aangegeven tegen de groei van Lelystad Airport te zijn. En dat kwam de Tweede Kamer wel goed uit. Ondanks dat de fractie van de ChristenUnie in de gemeenteraad Lelystad had aangegeven dat het demissionaire kabinet geen beslissingen mocht nemen over de opening van Lelystad Airport, en dat het onderwerp op de lijst van controversiële onderwerpen was geplaatst, werd het door een trucje toch weer van de lijst gehaald. De fractie van de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer had in december al een motie klaarliggen over het niet door laten gaan van commerciële vluchten vanaf Lelystad Airport. Volgens de fractie was het kabinet demissionair en mocht daarom niet over de vlieghaven spreken, maar dat gold niet voor de Tweede Kamer. En dus werd het onderwerp weer van de lijst en onmiddellijk kwam de fractie met een motie die gesteund werd door linkse partijen en NSC, BBB en CDA. De motie werd in de Tweede Kamer aangenomen, waardoor de kans op commerciële vluchten van Lelystad Airport behoorlijk is verkleind. Defensie heeft interesse
Als het ene plan mogelijk niet door zou kunnen gaan, kan er weleens iets anders gaan gebeuren, want Defensie schijnt interesse te hebben in Lelystad Airport. Er schijnen geruchten rond te zingen op het ministerie van Defensie om de mogelijkheid te bekijken van Lelystad Airport. Als dat zou gaan gebeuren, kan de vlieghaven weleens de thuisbasis gaan worden van de Nederlandse luchtmacht en de F-35 straaljagers.
Natuurlijk wordt ontkend dat er concrete plannen zijn, maar toch zijn de ministeries van Defensie en van Infrastructuur en Waterstaat in overleg over de rol van Lelystad Airport.
Defensie was al even op zoek naar meer ruimte. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de Apache helikopters van
. Daar is ook meer ruimte nodig voor meer oefeningen en activiteiten, maar daar hebben de omliggende gemeenten zwaar tegen.
Lelystad Airport zou dan weer een kans zijn om een alternatief te zijn om de capaciteit van de luchtmachtbases in Leeuwarden en Volkel te vergroten. Bij deze 2 bases worden ruim 5.000 vluchten afgehandeld. Echter door de toename van internationale militaire activiteiten is er een tekort aan ruimte voor zo’n 2.300 vluchten. Defensie heeft gemeld dat er een grote behoefte is aan extra ruimte voor 3 squadrons met zo’n 45 jachtvliegtuigen. Tevens aan extra ruimte voor (incidentele) buitenlandse toestellen en voor transport - en tankervliegtuigen.
Defensie wil uitbreiden en in de plannen die ter inzage liggen, wordt er voor Flevoland gesproken over onder meer een kazerne, een munitiedepot en een gebied waar helikopters laag kunnen vliegen. Maar dit zou dus nog veel meer kunnen worden.
Ondertussen zeggen bepaalde media dat er nog geen gesprekken zijn en andere media dat er gesprekken zijn op de ministeries. In ieder geval heeft Lelystad Airport nog niets vernomen.
In mijn jeugd heb ik gewerkt voor een boer, boer Van Beek, die een gebied had net in het verlengde van de aanvliegroute van vliegbasis Gilze-Rijen. In dit tijd had de vliegbasis nog geen Apache helikopters maar F-16’s en die moesten laagvliegen - echt laagvliegen ! - als ze gingen landen op de vliegbasis. Het verkeer op de doorgaande weg naast de vlieghaven werd in dat geval steeds stilgelegd. Op enig moment zat ik op een tractor om de pakken hooi binnen te halen en kwam zo’n gevechtsvliegtuig aanvliegen. Wat een geluid, heerlijk en de piloot was zichtbaar.
Ik ben benieuwd als Defensie op Lelystad Airport komt ‘wonen’ wat de Partij voor de Dieren weer voor motie kan vinden. Geluidsoverlast? Het is kwestie van wennen, dacht ik toen.
(Bronnen: Omroep Flevoland, Flevopost, lelystad,nieuws.nl, Khamakar News Agency)