Nieuwe vervoerder heeft ‘wat aanloopproblemen’

28 jan , 19:34 Nieuws
lijn 1 harderwijk in wachtmodus 1 kna
Khamakar News Agency
Het vervoersbedrijf EBS heeft vorig jaar een nieuwe concessie gekregen voor het openbaar vervoer, waardoor het een en ander ging veranderen vanaf zondag 10 december. Dit was van toepassing in heel Overijssel, Flevoland (behalve in Almere) en op de Veluwe. Hier kon men vanaf dat moment meerijden met de bussen van RRReis . Daarnaast zouden er ook treinverbindingen zijn tussen Amersfoort en Ede / Wageningen.
Dienstregeling afschalen
Een overname van bestaande dienstregelingen valt niet altijd even goed mee. Zo kwam net een maand na ingaan van de concessie, al berichten dat ritten uitgevallen waren en dat de busvervoerder een aangepaste dienstregeling wilde invoeren, volgens de woordvoerder van EBS.
Woordvoerder Jasper Vermeer heeft in januari laten weten dat de vervoerder de dienstregeling wilde afschalen om het rooster van de bussen weer betrouwbaar te krijgen. Ondertussen was EBS in gesprek gegaan met de provincie Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Volgens de provincie Flevoland, dat begin januari reageerde op de berichten, was de kwaliteit van het busvervoer ‘zeer onwenselijk’. EBS heeft als antwoord gegeven dat de problemen kwamen door het personeelstekort, dat men niet zag aankomen bij het inschrijven van de concessie, zo’n 3 jaar geleden.
Volgens provincie: overmacht
Ondanks het feit dat de provincie Flevoland een boete kon opleggen, omdat niet voldaan werd aan de afspraken, kwam de provincie een dag later met het bericht dat men het tekort aan buschauffeurs bij EBS beschouwt als overmacht.
Tevens was Flevoland (voorlopig) bereid om de beperking van de dienstregeling te accepteren. Echter dit mag niet beperkt doorgaan. Daarom heeft de provincie EBS verzocht te zorgen voor voldoende chauffeurs die de afgesproken dienstregeling kunnen rijden.
Voordat de dienstregeling in zou gaan had de provincie al laten weten aan de Provinciale Staten dat EBS de eerste maanden van de nieuwe regeling onvoldoende chauffeurs zou hebben, omdat niet alle chauffeurs van Arriva en Connexxion waren overgestapt.
In principe was dit geen probleem geweest, maar er was bij de concessie wel afgesproken dat de vervoerder 10 procent meer ritten zou uitvoeren, naast nieuwe routes. Hiervoor waren ook nieuwe bussen besteld.
Vakbonden stellen eisen
Daarnaast hebben de vakbonden CNV en FNV zich ook met de zaak bemoeid, vanuit de kant van de werknemers. Volgens de vakbonden moet er een verbeterplan komen voor het busvervoer in Flevoland. Met name op het gebied van personeelstekort en de elektrische bussen.
De bonden hadden gehoord dat de bussen te laat of helemaal niet kwamen opdagen, naast het feit dat de aansluitingen niet klopten. De oorzaken zouden liggen bij niet volgetankte bussen, elektrische bussen die niet werken en natuurlijk het personeelstekort.
Steeds meer uitval
Enkele weken later kwam de provincie met cijfers over de uitval van bussen in Flevoland. Sinds het begin van de overname hebben reizigers regelmatig moeten wachten op bussen die niet kwamen.
Was de uitval in de eerste weken nog zo’n 8.6 procent, maar nu lijkt het dat het uitval al zo’n 10 procent bedraagt. Het is zeker geen verbetering te noemen volgens de provincie. Daarbij blijkt dat de problemen in Flevoland groter zijn dan in de andere provincies, waar de uitval op nog geen 5 procent zit.
Ondertussen heeft de vervoerder laten weten dat de afgeschaalde en betrouwbare dienstregeling nog even op zich laat wachten. Bij de problemen is nog een fenomeen te ontdekken en dat is leerlingen te laat op school komen.
Maar de scholen gaan hun lestijden niet veranderen. Tevens zeggen de besturen van de scholen niet bij hun te klagen, maar bij EBS. Daarnaast zijn er al scholen die denken om een klacht in te dienen en verzoeken de ouders dit ook te doen.
(Bronnen: Omroep Flevoland, lelystad.nieuws.nl)