Luisterlijn heeft het druk door vakantieperiode

Foto: Pixabay

Het was al druk bij de Luisterlijn, maar door de vakantieperiode is de drukte alleen maar toegenomen. Het gevoel van eenzaamheid bij veel mensen is juist in de zomervakantie toegenomen. Niet op vakantie kunnen gaan, terwijl anderen gaan. Daarnaast zijn de vrijwilligers die de Luisterlijn bemensen ook vaak zelf op vakantie.

Alle oproepen beantwoorden
Om aan de binnenkomende gesprekken gehoor te kunnen geven, is het flink aanpoten voor de vrijwilligers van de Luisterlijn. Dit is een landelijke organisatie die 24/7 een luisterend oor biedt. Dit kan middels telefoon, chat en mail.

De organisatie roept juist in deze periode op om naar elkaar te blijven omzien, zorgen dat men er voor de ander is. Juist in de vakantieperiode is oprechte aandacht en interesse in de ander van groot belang.

In de zomerperiode gaan veel mensen weg of zijn buiten bezig om leuke dingen te doen. Dit kan voor andere mensen (extra) eenzaamheid meebrengen. Wat echt helpt in die gevallen is verbinden en een goed gesprek. De vrijwilligers van de Luisterlijn weten dat.

Eenzaam voelen
De vrijwilligers van de Luisterlijn weten maar al te goed wat eenzaamheid betekent. Ze spreken dagelijks, dag en nacht, mensen die zich eenzaam voelen. De eenzaamheid is dé reden waarom mensen contact zoeken met de Luisterlijn. Dit gebeurt zo’n 330.000 keer per jaar.

Ook vorig jaar was er een piek in het aantal oproepen in de maanden juli en augustus. Hierdoor werd het drukker op de lijnen. In die periode hebben de vrijwilligers zo’n 27.000 gesprekken per maand gevoerd.

Dit is een flink aantal, mede gezien het feit dat gemiddeld een gesprek zo’n 20 minuten kan duren. En met een bezetting waarbij ook nogal wat vrijwilligers op vakantie ‘moeten’, is het elke keer weer een uitdaging.

Elke leeftijd kent eenzaamheid
In de zomermaanden komt de eenzaamheid niet alleen bij ouderen voor maar zeker ook bij jongeren. Dat is te horen tijdens de gesprekken. Relatief gezien komen er meer jongeren binnen via de chatdienst.

Er zijn veel vrijwilligers die dienst doen bij de Luisterlijn, maar er zijn altijd nog vrijwilligers nodig. Vrijwilligers die een luisterend oor willen bieden aan die mensen die het nodig hebben. Vooraf kan men dan een uitgebreide training krijgen in gespreks- en luistervaardigheden. Meer informatie is te vinden op de site .

(Bronnen: Persbericht De Luisterlijn, De Stentor) 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen