Voor de echte doorgewinterde fan van de Fokker Spin is het misschien te raden. Maar als men gevraagd wordt over een vliegtuig met een spanwijdte van 12.71 meter, een topsnelheid van 90 km per uur en met een eerste vlucht boven Haarlem, zou men dan uit komen bij De Spin?
Anthony Fokker
Geboren op 6 april 1890 op Blitar, Java, was Anthony Fokker de zoon van een rijke koffieplanter. Toen hij vier was, verhuisde de familie naar Haarlem. Anthony Fokker was nauwelijks geïnteresseerd in school en studie, des te meer in techniek.
Zijn vader stuurde hem met zijn 20e naar Duitsland om een technisch vak te gaan leren. Anthony Fokker heeft een aantal scholen geprobeerd, maar besloot een bedrijf op te zetten en vliegtuigen te gaan bouwen.
De Spin
In eerste instantie ging het niet zo lekker, maar na een aantal aanloopproblemen, werd er toch een toestel gebouwd en wel De Spin. Het toestel werd in Haarlem gedemonstreerd. In 1912 heeft de heer Fokker zich gevestigd in de buurt van Berlijn.
In de periode van 1914 tot 1918 zijn er zo’n 4.000 toestellen voor de Duitsers gebouwd, waardoor de Duitsers oppermachtig waren in de lucht. Na de Eerste Wereldoorlog werd alles naar Nederland gesmokkeld om in Amsterdam verder te gaan.
Amerika
Weer later, het is nu sprake van 1922, ging Anthony Fokker naar Amerika. Hier heeft hij een vliegtuigfabriek opgericht, die de grootste ter wereld zou worden. Echter na 1935 kwamen de volledig metalen vliegtuigen en ging het steeds slechter met Fokker.
Nadat de eerste twee Spin toestellen door studenten vernield waren, vloog Anthony Fokker in 1911 met zijn derde Spin rond de Sint Bavokerk in Haarlem. Hierdoor is hij in een keer beroemd geworden. Iedereen vond het gevaarlijk om boven de bebouwing te vliegen, maar Anthony Fokker durfde het wel !
(Bronnen: Nieuwsbrief Aviodrome, Fokker History, Aviodrome)