Lelystad Airport heeft nog een probleem

Impressie Lelystad Airport
Impressie Lelystad Airport
Foto: Gemeente Lelystad

Maart 2021 heeft wethouder Irene Korting van Dronten een concept-bezwaarschrift opgesteld. Hierin werd nog een keer herhaald dat de gemeente Dronten niet tegen de ontwikkeling was van Lelystad Airport. Echter er zouden negatieve gevolgen kunnen optreden. En die gevolgen wil Dronten zoveel mogelijk beperken.

Dronten
Het gemeentebestuur heeft zich toen afgevraagd of de woning- en wegenbouw onder druk zou komen te staan als Lelystad Airport zou doorgroeien naar 45.000 vliegbewegingen per jaar. En juist daarom wilde Dronten een bezwaarschrift indienen tegen de natuurvergunning van de vlieghaven.

Het college van Dronten gaf toen aan dat de woningbouw onder druk zou kunnen komen te staan als de stikstofruimte zou afnemen. De stikstof-milieuruimte van Schiphol zou – volgens Dronten – ingezet worden voor de natuurvergunning van Lelystad Airport. Deze laatste mag op geen enkele manier de ambities van Dronten op het gebied van de woningbouw negatief beïnvloeden.

Nieuwe rekenregels
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Steven van Weyenberg, heeft deze week een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Hierin wordt gesproken over de nieuwe rekenregels voor geluidsoverlast.

Met de nieuwe regels moet het omgevingsgeluid in woongebieden anders berekend worden. De te verwachte ‘overlast van het geluid van vliegtuigen’ moet met de nieuwe rekenregels worden opgeteld bij de te verwachte omgevingsgeluiden. Hierbij valt te denken aan het geluid van het lokale verkeer en van bedrijven.

Vragen/Rapport
Uit stukken die naar de Tweede Kamer zijn gestuurd, met de nieuwe rekenregels, is het de vraag of de geluidsoverlast in nieuwbouwwijken in Swifterbant en Biddinghuizen binnen de marges blijft. Ondertussen heeft GroenLinks Dronten hierover al vragen gesteld aan het college.

De bureau’s M+P en To70 hebben een analyse over de nieuwe regels gemaakt. De zogenaamde impactanalyse is in september 2021 afgerond. In het rapport wordt uitleg gegeven over de 48 en 52 Lden.

Berekening
De berekening van de Lden is gebaseerd op de emissies van het verkeer en de industrie gedurende een jaar. Lden – staat voor Lday-evening-night – is de Europese richtlijn voor omgevingsgeluid van 2002.

Het gebruik van Lden is in Nederland in 2002 ingevoerd, met name voor Schiphol (Luchthavenverkeerbesluit, november 2002). In 2004 is het Besluit wijziging Wet Geluid daarbij gekomen voor de kartering van het geluid van het weg- en railverkeer en de industrie. Daarnaast moeten een aantal gemeenten en provincies een geluidsbelastingkaart uiterlijk voor 30 juni 2022 vaststellen.

(Bronnen: De Drontenaar, GroenLinks Dronten, Rijksoverheid, Omroep Flevoland, Radio Lelystad, RIVM, Kenniscentrum InfoMil)  

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen