Mogelijk Lelystad Airport open in 2022

Foto: Noordoostpolder

Paolo Laconi schreef laatst een artikel in De Stentor over het vakantievliegveld Lelystad Airport. Er werd aangegeven dat de streefdatum van november 2021 om Lelystad Airport te openen wéér niet gehaald is. Daarbij komt dan nog dat het opengaan van het vliegveld in handen ligt van diegenen die bezig zijn met de formatie van een nieuw kabinet in Den Haag.

Lelystad Airport
De terminal is vrij nieuw maar zit op slot. Er is een enorme parkeerplaats maar geen auto staat er. De start- en landingsbaan wordt alleen gebruikt door kleine Cessna’s. Maar nergens zijn vakantiegangers of grote vakantie vliegtuigen te bekennen.

In de Tweede Kamer heeft de VVD nog een poging gedaan om de opening van Lelystad Airport te versnellen, maar de fracties van D66 en ChristenUnie hebben zich hier voor gegooid. Er zit wel verschillen in de standpunten, daar D66 nog wel wilde meewerken, maar dan onder zware voorwaarden. Daarna viel het kabinet en is het nu wachten op Rutte IV met de vier zelfde partijen.

Voorwaarden
D66 hield zich vast aan drie voorwaarden – ChristenUnie zou mogelijk wel oren hebben naar deze voorwaarden – en dat zijn 1. natuurvergunning voor Lelystad Airport, de laagvliegroutes moeten omhoog en Lelystad Airport mag alleen vluchten van Schiphol overnemen.

Ondertussen heeft Lelystad Airport door het gesteggel in de Tweede Kamer nog steeds geen natuurvergunning. Ook voor de laagvliegroutes is er een probleem. De routes voor Lelystad liggen op zo’n 1.800 meter voor Oost-Nederland, wat beduidend lager is dan normaal.

Luchtverkeersleiding Nederland heeft geprobeerd om de routes omhoog te krijgen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. Daarbij komt dan nog dat het luchtruim overvol is. De derde voorwaarde wordt met huidige afspraken niet gehaald, daar om Schiphol te helpen, zouden budget airlines naar Lelystad moeten verhuizen.

Echter dat is niet in overeenstemming met de regels van de Europese Commissie. Het gevolg is dat alle airlines naar Lelystad kunnen. De politiek is hier tegen – met name D66 – omdat Schiphol niet geholpen is en Lelystad autonoom kan groeien.

Alles ligt nu bij de formatie. Als D66 en ChristenUnie zich vasthouden aan de eerdere standpunten, zou het wel eens het einde kunnen worden voor Lelystad Airport.

(Bron: De Stentor)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen