Met een snelle boot van Lelystad naar Amsterdam

04 aug , 17:38 Zakelijk
veerboot thomas via pixabay
Pixabay
Het bedrijf Flevo Ferries had in de vorige eeuw een goed idee en dat was een verbinding tussen Lelystad en Almere (Flevoland) en Amsterdam. Op papier heeft het altijd een goed idee geleken, echter in de praktijk viel het tegen. De veerdienst had een flinke concurrent en dat was een treinverbinding tussen Lelystad en Amsterdam.
Het plaatje  
In de laatste jaren van de 20e eeuw was het de bedoeling dat er een snelle veerboot zou varen tussen Almere, Lelystad en Amsterdam. Specifiek was het bedoeld voor de forens en de dienst zou zo’n 17 keer per dag varen. 
In de spitstijd zou de reis dan zo’n 50 minuten duren. Aangezien de bedoeling was dat er veel auto’s van de weg zouden gaan, zou het nog milieuvriendelijk zijn ook. Om de kosten te kunnen betalen zouden er 700 personen per dag gebruik moeten maken van de boot.
Niet uit de kosten
Maar het aantal bleek achter te blijven, waarbij het bij ‘goede dagen’ slechts 100 mensen waren die mee gingen met de veerboot. Flevo Ferries is in januari 2000 met de veerdienst gestart, waarbij vanaf Lelystad al in september 1999 werd gevaren. 
Vanaf Almere ging de regeling enkele maanden later aan de slag. Echter het probleem was waar de boten moesten aanleggen in Lelystad en in Amsterdam. In de laatste stad kon men niet verder dan de Oranjesluizen bij Zeeburg.  
Vanaf dat punt zou dan pendeldienst 501 (bus van GVB) de reizigers naar Amsterdam CS brengen en met de 502 naar Station Bijlmer. Het bleek geen succes te zijn, zodat in maart 2000 de beide diensten werden gestaakt. Hierdoor ging de onderneming failliet.
(Bronnen: Gemeente Almere (Archief), Omroep Flevoland, Feitjes Amsterdam)