Lelylijn aangemerkt als prioritair project

10 nov , 20:02 Provincie
lelylijn fl
Provincie Flevoland
Lelylijn
Het kabinet Schoof heeft op 13 september de Lelylijn aangemerkt als een ‘prioritair project'. Dit staat te lezen op de site van Lelylijn. Gezien de toen gedane uitspraak heeft de Initiatiefgroep deze uitspraak verwelkomd als een belangrijke stap voorwaarts. Tevens geeft de site aan, dat men verwacht dat woorden omgezet worden in daden, gezien de brede politieke steun.
Daadwerkelijk realiseren
De Initiatiefgroep is van mening dat het nu tijd is om de Lelylijn daadwerkelijk te realiseren, ook als de kosten wat hoger zouden zijn, dan men verwacht heeft. Volgens de site heeft het kabinet op 13 september het regeerprogramma uitgebreid gepresenteerd.
De Lelylijn - de snelle spoorverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland - is in dat programma aangemerkt als een 'prioritair project’ dat past bij de ambitie van het kabinet om de bereikbaarheid van de regio’s te verbeteren. Speciaal Noord-Nederland.
Onderzoek aanleg uitgesteld
Echter, afgelopen week kwamen regionale en landelijke media met de mededeling dat het onderzoek naar de aanleg van de Lelylijn uitgesteld zal worden. Dit zou gekomen zijn uit gesprekken tussen staatssecretaris Chris Jansen en bestuurders uit de noordelijke provincies.
Het overleg had het doel om te zien of de Lelylijn opgenomen zou worden in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Deze opname zou de eerstvolgende stap zijn in de ontwikkeling van de Lelylijn.    
Geen overeenstemming
Volgens de bestuurders van Groningen, Friesland en Drenthe hebben laten weten na het gesprek dat er geen overeenstemming was bereikt. De 3 provincies zijn al zo’n 60 jaar bezig met de aanleg van de Lelylijn.
Volgens de media zou de staatssecretaris de volgende stap nog niet willen zetten. In dit soort projecten zou zo’n 75 procent van de financiering geregeld moeten zijn en daar is bij de Lelylijn nog lang geen sprake van.
Men heeft uitgerekend dat men voor het totale project 13.8 miljard nodig heeft en daar is pas 3.5 miljard euro gereserveerd. Als men uitgaat van 75 procent dat nodig is, zou dat zo’n 10 miljard euro zijn.  
De Stuurgroep Lelystad vindt het geen goede gedachte om van zo’n gedachte uit te gaan - de 75 procent regel - maar men heeft wel aangegeven dat er sprake is van uitstel, maar zeker geen afstel. Dus binnenkort zal men verder praten.
(Bronnen: Lelylijn, Omroep Flevoland, Almere Deze Week, NOS)