Lelystad Airport en de verkiezingen

De afgelopen dagen zijn er weer genoeg artikelen te vinden geweest in het kader van  het ‘dossier Lelystad Airport’, zo in de trant van “schadeclaims”, “het ligt er verlaten bij”, “slinks 454.000 vliegbewegingen regelen” en nu dus ook de stemwijzer over het vliegveld. Middels deze stemwijzer willen actiegroepen duidelijk maken waarop bewust niet gestemd moet gaan worden. 

Op 4 maart viel te lezen dat als Lelystad Airport “… geen vakantie vliegveld wordt, het Rijk schadeclaims kan verwachten van de gemeente …” De lokale partij Mooi Lelystad heeft al aangegeven dat als het vliegveld niet doorgaat, de stad en ook de regio recht hebben op “… honderden miljoenen euro’s … “ Volgens woordvoerder Bart Schopman moet er sprake zijn van een vergoeding voor de gemaakte kosten, maar ook voor de gederfde inkomsten.
De ChristenUnie – landelijk tegenstander van Lelystad Airport –  is van mening dat er een “… ruimhartige compensatie voor Flevoland … “ moet komen, waarbij zowel de publieke als de private investeringen vergoed moeten worden.

Een dag later, 5 maart, was er te lezen dat actiegroepen tegen Lelystad Airport van mening waren dat het “ … Rijk op een slinkse wijze toestemming probeert te krijgen voor zo’n 45.000 vliegbewegingen in de polder … “ SATL Lelystad Airport ( Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) is van mening dat het wachten is op de Eerste Kamer die moet stemmen over de Stikstofwet. Hiermee kan de Eerste Kamer het vliegveld eventueel tegen houden, maar het lijkt er op dat ook deze Kamer in zal stemmen met de wet. 

Weer een dag later, 6 maart, komt De Stentor met een reconstructie-artikel over wat er gebeurd is met het vliegveld wat er jaren verlaten bij ligt, net voor het aftreden van het kabinet. Volgens het artikel heeft minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuizen geprobeerd om vier dagen voor de val van het kabinet de opening van het vliegveld er door te drukken. De partijen ChristenUnie en D66 hebben dit geweigerd, zijn er voor gaan liggen, waardoor een snelle opening niet door kon gaan.
Volgens de minister was aan alle voorwaarden voldaan, waardoor er een snelle opening in het verschiet zou liggen, echter de fractievoorzitters van ChristenUnie en D66 weigerden en wezen op de “ …  afspraak dat Lelystad Airport alleen mag fungeren als overloop van het volle Schiphol … “ Gezien de pandemie door het SARS-CoV-2 virus (Corona) is dat op dit moment niet aan de orde.  

En op deze zelfde dag komen dus actiegroepen met de stemwijzer over Lelystad Airport. Deze stemwijzer is compleet in te zien op de site www.stemhoger.nl. Bij het bekijken van de site, ziet men onmiddellijk wie achter deze stemwijzer zitten, nl SATL Lelystad Airport. Mocht men nog niet weten hoe men op de 17e maart moet stemmen, is het misschien handig om eens naar deze stemwijzer te kijken. 

(Bron: artikelen De Stentor) 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen