Het gaat er steeds meer op lijken - volgens regionale en landelijke media - dat het kabinet over 2 weken een beslissing gaat nemen over de opening van Lelystad Airport. In deze beslissing zou dan een combinatie zitten van vakantievluchten én de nieuwe F-35’s die op de vlieghaven gaan vliegen en - voor de laatste groep - ook geplaatst worden.
Standplaats voor F-35’s
Volgens het kabinet zou het vliegveld Lelystad Airport het meest geschikt zijn om de F-35’s fighters te plaatsen. Gezien de ligging van de vlieghaven zou hier de overlast van geluid het minst zijn in de buurt van het vliegveld. Dit in vergelijking met andere locaties.
Volgens bronnen zou de ministerraad de komende weken hierover de beslissing nemen, waardoor Lelystad Airport mogelijk open zal gaan. Daaraan gekoppeld zouden dan zo’n 10.000 vakantievluchten per jaar kunnen worden toegestaan.
Rendabel open
Eerder had men berekend dat de vlieghaven open zou gaan met 10.000 jaarlijkse vluchten om daarna verder te kunnen groeien naar zo’n 25.000 vliegtuigbewegingen. Dit zou nodig zijn om rendabel te kunnen zijn als vlieghaven.
Maar volgens andere gegevens zou Lelystad Airport al positief kunnen draaien bij 10.000 vakantievluchten. De media geven aan dat er momenteel zo’n 40 F-35’s in het land zijn en wat uit moet groeien naar 57. Het zou dus kunnen dat 17 toestellen naar Lelystad gaan.
Positief voor beide partijen
Indien Defensie zijn zin krijgt voor de nieuwe F-35’s op Lelystad Airport, betekent dit voor de Schiphol Groep dat de exploitatiekosten naar beneden zouden gaan. Daarnaast heeft Defensie het voordeel om de voorzieningen van Lelystad te kunnen gebruiken.
De andere kant van het verhaal is dat met name NSC en BBB en meerdere fracties in de Tweede Kamer tegen opening zijn van Lelystad Airport voor vakantievluchten. Mocht het kabinet besluiten tot opening, zal het nog zeker 2 jaar duren voordat Lelystad Airport ook daadwerkelijk open zal gaan.
Dit in het kader van aanpassing van het luchthavenbesluit en het verlenen van de natuurvergunning. Daarnaast verwacht men dat milieu- en andere actiegroepen de beslissing nemen om meerdere procedures op te starten.
(Bronnen: De Stentor, Omroep Flevolanf, lelystad.nieuws.nl)