Tijdens het debat over de begroting van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer bleek dat de fracties van NSC en BBB hun standpunt in blijven nemen tegen de opening van Lelystad Airport voor commerciële vakantievluchten. Hierdoor lijkt het erop dat een meerderheid tégen de opening blijft bestaan. Motie Partij voor de Dieren
In januari heeft de fractie van de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer het voorstel ingediend om Lelystad Airport niet te openen voor commerciële vluchten. Naast de steun van links, kreeg het voorstel ook steun van NSC, BBB en CDA.
Dit voorstel werd aangenomen, voordat het kabinet Schoof werd geïnstalleerd en dat daarna geen besluit nam over de opening van de vlieghaven. In het regeerprogramma is wel vastgelegd dat in 2025 een definitief besluit wordt genomen.
Debat begroting
Ondertussen is wel duidelijk geworden dat de fracties van PVV en VVD voorstander zijn van opening van Lelystad Airport. Voor de duidelijkheid heeft de fractie van Partij voor de Dieren de fracties van NSC en BBB naar hun huidige standpunt gevraagd.
De fracties van NSC en BBB hadden in hun verkiezingsprogramma reeds tegen de opening uitgesproken en gaven bij het debat over de begroting van Infrastructuur en Waterstaat nogmaals aan dat de uitspraak staat, helder was en zolang er geen nieuwe inzichten kwamen, men achter het voorstel van de Partij voor de Dieren bleef staan.
In de Tweede Kamer was al langer geen meerderheid te vinden voor opening van Lelystad Airport, maar een definitief besluit is nog steeds niet genomen. Echter het draagvlak voor groei van de luchtvaartsector in de maatschappij en de
politiek is flink afgenomen.
Oplopende kosten
Van de andere kant is het zo dat de kosten zo’n 10 miljoen euro per jaar zijn voor eigenaar Schiphol voor elk jaar dat Lelystad Airport niet geopend wordt voor commerciële vakantievluchten naar het gebied rond de Middellandse Zee.
De gegevens zijn aangedragen door minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat. Tevens loopt de vlieghaven ook inkomsten uit havengelden van luchtvaartmaatschappijen mis en de opbrengsten van parkeergeld en horeca van reizigers. Dit zou zo’n 18 miljoen euro zijn.
(Bronnen: RTL Nieuws, Omroep Flevoland, Flevopost)