In een brief aan demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, heeft de directie van Lelystad Airport gemeld dat met het kiezen van alternatieve routes de grote planes geen gebruik hoeven te maken van een lage vliegroute bij Lemelerveld. Door niet te kiezen voor deze omstreden vliegroute over Overijssel is Lelystad Airport van mening dat de luchthaven open kan. In gesprek komen
De directie van Lelystad Airport wil over het voorstel in gesprek met Luchtverkeersleiding Nederland. Dit wordt gemeld in de brief aan de minister. Het kabinet had 2 voorwaarden gesteld aan de luchthaven om open te kunnen gaan voor grote vliegtuigen.
Minister Harbers had aan de directie van Lelystad Airport aandacht voor 2 voorwaarden. De eerste was de stand van zaken tot het verkrijgen van een natuurvergunning, waarbij ook nog actualisatie van de voorgenomen activiteit hoort.
Dit zou dan weer vastgelegd worden in een gewijzigd Luchthavenbesluit. Tevens moet Lelystad Airport komen met een oplossing voor de naderingsroute naar Lelystad Airport bij Lemelerveld.
Reactie op de voorwaarden
Op 1 oktober 2020 is deze natuurvergunning aangevraagd, waarna de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op 15 februari 2021 een positief ontwerpbesluit ter inzage heeft gelegd. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe aanvulling, die op 1 december 2023 wordt ingediend.
Tevens wordt er gewerkt aan de actualisatie van de milieueffectrapportage (MER). Hierbij moet gekeken worden naar beperkte gegevens over de natuureffecten en herziening van het luchtruim. Daarom wordt voorgesteld te kijken naar 10.000 bewegingen handelsverkeer.
Tenslotte heeft de minister verzocht de laagvliegroutes te bekijken / op te lossen. Volgens gegevens wordt er gewerkt aan nieuw ontwerp van het luchtruim, waarvan de routes van en naar Lelystad een onderdeel zijn.
Hierbij worden voor alle routes naar alle luchthavens gelijke ontwerpcriteria gesteld. Mede daardoor kan een oplossing worden gevonden voor de naderingsroute bij Lemelerveld. Bij het nieuwe voorstel moet Lelystad Airport vanuit alle richtingen kunnen worden bereikt.
In feite kunnen dan de vliegtuigen via een andere route dan Lemelerveld Lelystad Airport aanvliegen. Men gaat voorlopig uit van 10.000 vliegbewegingen. Over de geplande groei naar 45.000 vliegbewegingen zal in de toekomst een nieuw besluit moeten worden genomen.
(Bronnen: Luchtvaartnieuws, Omroep Flevoland, Brief, NOS)