Recordjaar voor VIA Outlets en dochteronderneming Batavia Stad Fashion Outlet

Foto: De Wolven

Het jaar 2022 was een uitzonderlijk jaar voor Batavia Stad Fashion Outlet en moederbedrijf VIA Outlets, beide bedrijven sluiten het jaar af met recordbedragen aan consumentenbestedingen. VIA Outlets boekte met de portfolio een stijging in consumentenbestedingen van 21% ten opzichte van 2019. In Batavia Stad was deze stijging 25% in 2022, ten opzichte van 2019.

Door de opening na de lockdown was er weer ruimte voor evenementen zoals de Patta pop-up store, de tentoonstelling van de enige replica van de supercar van Formule 1-held Max Verstappen en de Knolpower pop-up store van YouTube ster Enzo Knol. Hiermee trok Batavia Stad veel nieuwe bezoekers. Daarnaast bouwde het centrum voort op de premium strategie met de opening van nieuwe premium merken zoals Maje, Sandro en American Vintage.

Beste jaar ooit
2022 werd afgesloten als het beste jaar ooit van VIA Outlets én van Batavia Stad Fashion Outlet. VIA Outlets, met Nederlands pensioenfonds APG als enige aandeelhouder, groeide wereldwijd met meer dan 3% in vergelijking met 2019 met een toename van bezoekersuitgave van 21%. De totale merkenomzet was € 1,2 miljard in meer dan 1.100 winkels van 11 outlets in 9 Europese landen. Ook Batavia Stad had in deze lijn een uitzonderlijk jaar, met een stijging in de verkoopcijfers van 32% ten opzichte van 2021. Afgelopen jaar is tot nu toe het beste jaar ooit voor de fashion outlet.

Otto Ambagtsheer, CEO van VIA Outlets: “2022 heeft een robuust herstel laten zien. De merk verkopen zijn teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie. Onze 3R-strategy van Remodelling, Remarketing en Remerchandising werpt duidelijk haar vruchten af. In combinatie met de focus op duurzaamheid in alle facetten van de VIA Outlets-portfolio, is onze waardepropositie nu aantrekkelijker dan ooit.”

High end fashion
Met de komst van de Franse merken Maje en Sandro en American Vintage kreeg het fashiongehalte in Batavia Stad een boost. De opening van de winkels past in de langetermijnstrategie van Batavia Stad om meer premium merken toe te voegen aan het assortiment. Scott Otte Marketing Director van Batavia Stad: “We bewegen met Batavia Stad steeds meer naar een high-end shopping destination en we zien dat het werkt, de besteding per bezoeker was nog nooit zo hoog als in 2022.”

De Batavia Stad Experience en duurzame beweging
Dit jaar breidde Batavia Stad de duurzame strategie verder uit. Bezoekers konden zich laten inspireren om duurzamere keuzes te maken in de pop-up store van The Next Closet: RE.love-winkel. Daarnaast waren er ook grote publiekstrekkers om het fashion publiek te inspireren.  Het RB18 racemonster van veelvoudig Formule 1 wereldkampioen Max Verstappen trok veel bekijks en YouTuber Enzo Knol zorgde voor ‘dikke vette peace’ in de Knolpower pop-up store.

Scott Otte: “Met trots blikken we terug op een succesvol jaar, waarbij we niet alleen qua verkoopcijfers onszelf voorbij zijn gestegen maar ook bijzondere events hebben georganiseerd. Ook wat 2023 betreft zijn we ondanks de huidige markt ervan overtuigd dat dit jaar opnieuw een succesjaar gaat worden met nieuwe premiummerken die aan het winkelaanbod toegevoegd gaan worden”.

(Bron: Persbericht De Wolven)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen