DuurzaamDoor Flevoland is een kennisprogramma wat uitvoering geeft aan projecten rondom het thema ‘Sociale innovatie voor een groene economie'). Hierbij ligt de aandacht op het ontwikkelen van kennis en het verbinden van partijen op thema’s als energie, voedsel / (stads) landbouw en grondstoffen. In het programma werken partijen samen als de provincie Flevoland, de gemeenten Almere, Lelystad, Zeewolde, Dronten, IVN Flevoland, Natuur en Milieufederatie Flevoland, Aeres Hogeschool, Stad & Natuur Almere, Jong Leren Eten.
Vergroenen van schoolpleinen
Middels DuurzaamDoor heeft men flinke stappen kunnen zetten op het gebied van het vergroenen van schoolpleinen. Daarnaast is er ook flink gewerkt aan het bevorderen van natuur- en voedseleducatie in de provincie.
Er is ervaring opgedaan met vergroening op en rondom de schoolpleinen, zodat er meer kennis is opgebouwd voor een gezonde leeromgeving. Hierdoor kunnen duurzame en bewuste keuzes worden gemaakt door kinderen.
Pilotprojecten
In Flevoland is bij 5 scholen een project gestart, waardoor Flevoland een voorbeeld wordt in het bevorderen van groen onderwijs en natuurbeleving. Bij deze 5 scholen is 25 m2 vergroend middels moestuinen en voedselbossen.
De projecten werden opgestart in Almere, Lelystad, Dronten, Emmeloord en Nagele, waarbij deze scholen de basis vormden voor (mogelijke) verdere uitrol over de provincie. Bij alle projecten heeft men samenwerking gezocht met de buurt en lokale organisaties.
De scholen
In Almere werd een gezamenlijke moestuin aangelegd bij de GateWay Diner, waarna meerdere scholen kunnen tuinieren. Op de Taalklas in Lelystad werd een moestuin aangelegd, net als op De Vlieger (Dronten) en op De Albert Schweitzerschool (Emmeloord).
Daarnaast werd op de basisschool Polderwijs in Nagele een voedselbosje aangelegd. Bij de aanleg van de moestuinen en voedselbosje is ondersteuning gegeven van onder meer AZC (in Dronten), de Zonnebloemschool (Emmeloord) en buurtbewoners (Almere).
Kleiner stukje
Ook hebben 10 scholen de kans gekregen om een kleiner stukje van het schoolplein te vergroenen met eetbare planten. Hierbij kan men denken aan fruitbomen, fruitstruiken, moestuintjes en kruidentuinen.
Bij de aanleg werden leerlingen betrokken bij de vergroening van de eigen school, waarbij ze tevens konden leren om zelf voedsel te verbouwen. De bedoeling is dat met de eetbare vergroening van de schoolpleinen de natuur, voeding en duurzaamheid in het hart van het onderwijs wordt gebracht.
De kinderen leren niet alleen waar het voedsel vandaan komt, maar kunnen tevens vaardigheden ontwikkelen voor een gezonde en groene toekomst. Ondertussen zijn ook 22 moestuincoaches opgeleid, die de scholen moeten ondersteunen bij aanleg en onderhoud van moestuinen en voedselbossen.
(Bronnen: Duurzaam Flevoland, Regio Online, Flevopost, lelystad.nieuws.nl)