‘Met Vliegende Hollander naar Nieuwe Wereld’

22 mei 2021, 20:22 Gemeente
douglas c 54a
Aerial Visuals

Het waren woorden van het Polygoon Hollands Nieuws, week 22 in 1946. Het was groot nieuws, want de KLM opende een geregelde dienst tussen Nederland en Amerika. De KLM startte zo’n 75 jaar geleden een lijndienst tussen Amsterdam en New York. En de KLM was de eerste Europese maatschappij die dit durfde.

Douglas DC-4
Het toestel waarmee de lijndienst begon was een Douglas DC-4. Het Aviodrome heeft nog zo een toestel in bezit.
De Douglas DC-4 was het eerste viermotorige verkeersvliegtuig, dat ontwikkeld en gebouwd werd door de Douglas Aircraft Company. Ten tijden van de Tweede Wereldoorlog werd het gebruikt voor militaire acties. Na de oorlog werd het wereldwijd ingezet als passagierstoestel.

De DC-4 was een grote viermotorige opvolger van de DC-3. Hij was bedoeld om te voldoen aan de vraag naar een lange-afstand-passagierstoestel.

Toestel Aviodrome
Het Aviodrome is druk bezig om een Douglas DC-4 te herstellen in dezelfde stijl als die van 1946. Ondertussen is het exterieur in de afgelopen jaar gerestaureerd. In de komende tijd gaat aan de binnenkant gewerkt worden. De opzet is dat in het vliegtuig gekeken kan worden middels e en audiovisuele presentatie naar originele beelden van de vlucht in 1946.

Het toestel van 1946 bestaat niet meer. Het heeft vrij kort bij de KLM gevlogen en is in 1975 uit elkaar gehaald. Het toestel dat bij het Aviodrome staat, is een militaire versie van de Douglas DC-4, nl. de Douglas C-54A. In 2003 is het toestel van Schiphol naar Lelystad gebracht. Dit gebeurde over de weg.

(Bronnen: Wikipedia, Up in the Sky, Flevopost)