Inwoners weten Fixi goed te vinden

26 sep , 20:16 Gemeente
fixi app gem lelystad
De gemeente Lelystad heeft in 2022 het systeem Fixi in gebruik genomen voor het melden, het behandelen en het afhandelen van problemen in de openbare ruimte. Het college heeft destijds met de gemeenteraad afgesproken dat na verloop van tijd de raad wordt geïnformeerd over het gebruik van het systeem. Uit de laatste evaluatie is gebleken dat de inwoners Fixi goed weten te vinden.
Gebruiksvriendelijk systeem
Volgens de gemeentelijke gegevens zijn er 38.600 meldingen gedaan in de periode van november 2022 en juli 2024. Met het oude systeem zijn in een zelfde periode zo’n 28.000 meldingen door de gemeente ontvangen.  
Met het nieuwe systeem Fixi is het mogelijk om op een gebruiksvriendelijke manier meldingen worden behandeld en afgehandeld, waarbij een directe communicatie is met de bewoners. Tevens kan de melder de voortgang van de melding via Fixi volgen.   
Verbeteringen
Natuurlijk zijn altijd verbeteringen mogelijk en in samenwerking met de leverancier wordt nu gekeken hoe het systeem verder verbeterd kan worden. Onder meer kan dit door de inrichting van de app te verbeteren door de webversie en de app beter op elkaar af te stemmen. 
Tevens wordt er gekeken naar de mogelijkheid om het makkelijker te maken voor een melder om categorieën en locaties duidelijk aan te geven. Tevens bekijkt men hoe duidelijker kan worden gemaakt, wat het betekent als men een anonieme melding doet.   
Een anonieme melding houdt in dat er geen terugkoppeling komt, terwijl een melder dit soms wel verwacht. Ook wordt er gekeken hoe de interne processen voor het afhandelen van de meldingen verbeterd kunnen worden.  
Dit zou mogelijk moeten worden gemaakt door onder meer de afspraken over eenduidige communicatie en servicenormen vast te leggen. Dit moet gebeuren in de uitvoering van de Visie op Dienstverlening die door de raad op 16 juli 2024 is vastgesteld.
(Bron: Gemeente Lelystad)