Het experiment ‘Middenschool’ in Lelystad

24 mei 2021, 18:43 Gemeente
sgl lelystad
SGL Lelystad

Nadat de eerste inwoners in 1967 naar Lelystad kwamen om te gaan wonen, moest er ook onderwijs komen. Natuurlijk met de eerste lagere school, maar later kwam er ook een school voor voortgezet onderwijs. De beginfase van Lelystad kwam samen te liggen met een verandering in de onderwijswetgeving. De Mammoetwet deed haar intrede.

Middenschool
Ex-wethouder (ChristenUnie) en docente Elly van Wageningen gaf in 2019 aan dat Lelystad het aan haar stand verplicht was om zich sterk te maken voor goed onderwijs. Ze wijst hierbij terug naar zo’n 50 jaar daarvoor, toen Lelystad experimenteerde met de middenschool.

De middenschool heeft lang bestaan in Lelystad. In die tijd gingen leerlingen van verschillende niveaus naar dezelfde brugklas. De keuze om een richting te kiezen kwam pas later, zo’n drie jaar later. Dit in tegenstelling tot de moderne tijd, waarin de trend is dat de ouders zo snel mogelijk de schoolkeuze voor het kind willen maken.

Scholengemeenschap Lelystad
De school die werkte volgens de Mammoetwet was de Scholengemeenschap Lelystad (SGL). Gezien de kleine bevolkingsomvang in Lelystad konden niet onmiddellijk alle schooltypes opgezet worden. SGL startte met het middenschoolexperiment, waarbij de leerlingen pas na een driejarige brugperiode een keuze hoefden te maken.

De SGL bestond tot 1972 alleen maar uit een MAVO. In 1972 kwam er een HAVO bij en in 1973 een VWO. In 1976 werd er een afdeling voor lager beroepsonderwijs aan toegevoegd. Gezien de groei van het aantal leerlingen moest er snel uitgebreid worden. De school had een flexibele opzet. Zo had de school in 1980 ruim 1600 leerlingen.

De scholengemeenschap was een openbare onderwijsinstelling, die openstond voor alle leerlingen. Hierbij speelde de afkomst en religie van de ouders geen rol. Tevens was het van groot belang dat de leerlingen elkaar konden ontmoeten. Hiervoor waren ontmoetingsplaatsen in het schoolcomplex aangelegd. Zo waren een kantine, tuinen, huiswerkruimten en ontspanningsplekken.

Mindere aansluiting
Echter het bleek dat de aansluiting naar een HAVO of een atheneum, na drie jaar middenschool, slecht te behappen was. Vaak bleek dat de leerlingen niet of nauwelijks gewend waren om huiswerk te maken of hard te studeren. Het resultaat was dat menig leerling bleef zitten.

Maar er waren ook successen te onderkennen. Het kwam zeker voor dat leerlingen doorstroomden naar een veel hoger niveau dan geadviseerd was door de school.

Echter in de negentiger jaren werd het experiment met de middenschool gestopt. Bezuinigingen, geldkraan dicht en minder uren voor creatieve vakken. De Scholengemeenschap Lelystad veranderde naar een normale middelbare school.

(Bronnen: Gemeente Lelystad, VNG, ChristenUnie Lelystad, Omroep Flevoland)