Het ligt niet aan het OV, het ligt gewoon aan mij

18 jul , 21:18 Column
lijn 1 harderwijk in wachtmodus 1 kna
Khamakar News Agency
Lijn 1 Harderwijk in wachtmodus

COLUMN - Jaren geleden schreef ik regelmatig columns voor een aantal regiokranten en regelmatig kwam het OV (openbaar vervoer) - met name de stadsdienst Harderwijk - ter sprake. Het leek net of ik een liefde-haat verhouding had met de maatschappij van het lokale OV. In het begin was de huidige vervoerder - voor Flevoland, Gelderland, Overijssel - nog geen concessiehouder. Nu dus wel en laat ik maar meteen melden, daar heb ik problemen mee.  

Service
Nadat jaren geleden de stadsdienst was afgebouwd van 3 lijnen (lijn 1 en 2 gecombineerd, onder meer naar Stadsdennen, Witte Hagen en Tweelingstad en 3 naar Drielanden) naar 1 lijn, die ook minder ging rijden, is de huidige concessiehouder gaan proberen wat meer busvervoer in de stad te krijgen. Naast lijn 1 (2x per uur) ging de Buurtbus ook een andere route rijden, waardoor Stadsdennen beter bereikbaar werd. 

Het OV kan je niet kiezen, de provincie (in dit geval provincies) kiest - waarschijnlijk de goedkoopste inschrijver - de vervoerder en die krijgt een concessie voor een hele lange tijd. Ondanks problemen met klantgerichtheid en het feit dat deze vervoerder maar 1 aandeelhouder heeft, die banden heeft met de bezetter van Palestina. 

Toch weer proberen 
Na een tijd heb ik deze week het weer geprobeerd, sterker nog 2 keer, op dinsdag en donderdag. Dinsdag met bus - trein - bus naar Wijk bij Duurstede, wat fantastisch is verlopen. Dus donderdag nogmaals geprobeerd met bus - trein - bus naar Schiphol. De heenweg van de laatste was prima, maar terug was een fiasco. Bij Putten bleef de trein wat langer staan - reden was onduidelijk - en dus liep de tijd op en werd de tijd krapper om de bus te halen in Harderwijk. Eenmaal in Harderwijk was er nog tijd om over te stappen op de bus en dus naar de halte van lijn 1. Daar stond een elektrische bus op te laden op de plaats van de stadsdienst, maar lijn 1 was nog niet weg. Die kwam vlak daarna voorbij rijden en stopte niet eens. De bus kan natuurlijk niet weten dat er passagiers mee willen. Het ligt niet aan de bus dat hij voorbij rijdt, het ligt aan mij, ik had daar gewoon niet moeten zijn.   

De busregeling gaf aan dat een half uur later - 19.13 uur - de volgende bus zou komen. Dat zou de laatste zijn, want daarna moet je een bus bestellen. Welnu, om 19.15 uur is er geen bus geweest, alleen bussen met ‘Geen Dienst’. Er is dus nog niets veranderd. Dat betekent de klantenservice bellen. Daar wordt men ook niet blij van, want na zo’n 15 minuten wachten, kwam men niet verder dan dat ze het ook niet wisten. Ik kreeg het advies om een bus te bestellen, dat dus maar gedaan. Maar dan begint de bureaucratie weer. Men houdt de tijden van de buslijn aan én men moet minimaal 30 minuten vooraf bestellen. U begrijpt het al, die van 19.45 uur kwam niet opdagen want het is niet besteld 30 minuten voor vertrek. Wat ik ook inbracht, het hielp geen moer. Dus was het wachten op de volgende. 

Maar het ligt niet aan het OV, het ligt gewoon aan mij, ik had geen bus moeten nemen, waren er ook geen problemen geweest.